Marknadsföring online | Webbprofil

Marknadsföring online

Att marknadsföra sig online är viktigt i så gott som alla branscher. Det spelar ingen roll om du ger yogalektioner på en småort eller om du driver ett internationellt industriföretag. Alla bör på något sätt synas på nätet för att vara säkra på att nå ut till så många som möjligt. Men hur du mer specifikt bör göra beror på vilken bransch du arbetar i och vilken typ av kunder du riktar dig mot.

Annonser i sökmotorer

När du söker på nätet ser du ofta att det visas annonser före och efter de egentliga sökresultaten. Detta kan vara en mycket effektiv kanal för att marknadsföra sig på specifika sökord då många klickar på det första de ser när de söker, nämligen just annonserna.

Men det gäller att ha en god strategi för att se till att varje visning och klick betalar sig. Att folk ser din annons, klickar och sedan inte köper något kan annars göra att din marknadsföringsbudget äts upp snabbt. Det gäller att hitta en balans mellan klick och köp.

Annonser på andras hemsidor och på sociala medier fungerar på liknande sätt. Du betalar antingen per visning eller klick och kan därigenom driva trafik till din egen hemsida eller skapa uppmärksamhet kring din produkt även när folk surfar på andra sidor än din egen eller använder sig av sökmotorer.

Samarbeten med influencers

Något som har blivit väldigt populärt de senaste åren inom marknadsföring online är att samarbeta med olika influencers. Här är det förstås viktigt att du kollar upp att du samarbetar med någon som har tillräckligt mycket trafik till sin blogg eller sina kanaler i sociala medier för att det ska löna sig för dig att marknadsföra via dem. Det är också viktigt att använda influencers som har en relevant publik. Någon som är väldigt populär bland tjejer i åldern 20-30 är knappast rätt val om du säljer herrskor, så tänk till när du väljer samarbeten.

Något som är värt att nämna är också att du ska vara väldigt noga med att de som du samarbetar med följer marknadsföringslagen. Detta för att du ska undvika att bli stämd. Som en grundläggande regel är det viktigt att personen märker ut att ett samarbete är just ett reklamsamarbete. Det görs i form av att skriva “annons”, “reklam” eller “i samarbete med” på ett tydligt ställe i högt upp i texten och eventuellt också på en bild som delas via sociala medier. Det räcker inte att skriva det som en hashtag långt ner eller halvt dolt i svag grå text på bilden. Det måste vara tydligt utmärkt. Känner ni er osäkra på vad som gäller kan ni få hjälp med detta från exempelvis branschorganisartioner som Influencers of Sweden som har tagit fram riktlinjer för detta.Se till att skriva med vad som gäller i kontraktet så att ni är överens om hur märkningen ska utformas.

Sökmotoroptimering får folk att hitta till dig

Sökmotoroptimering är ett samlingsnamn för olika tekniker som används för att potentiella kunder ska hitta till din hemsida eller en specifik landningssida du har byggt för att marknadsföra en produkt eller tjänst. Ta en titt på vår sida om SEO för att få mer information om hur det fungerar och hur dessa tekniker kan användas som en del av din marknadsföringsstrategi.

Webbprofil skriver om allt som har med marknadsföring på nätet, teknik och IT att göra. Följ vår blogg för att hänga med i det senaste!