Seo

SEO är en förkortning för sökmotoroptimering. Kort sagt så handlar det om tekniker för att få en så bra position som möjligt på Google, Bing och andra sökmotorer. Det är oerhört viktigt om du driver ett företag och vill nå ut till så många potentiella kunder som möjligt. Att bygga en hemsida och hoppas på att folk hittar den räcker inte. Det gäller att tänka strategiskt och planera hur man vill synas på nätet för att marknadsföringen ska bli effektiv. Här går vi igenom några av grunderna kring hur du bör tänka.

Om du anlitar någon annan för att bygga din hemsida bör du försäkra dig om att de har kunskaper om just SEO, annars kan man behöva göra om en stor del av jobbet. Ett annat tips kan vara att samarbeta med en SEO-byrå som skapar en passande strategi för just ditt företag innan ni sätter igång med bygget av hemsidan, annonsering online och att starta upp kanaler på sociala medier.

Sökorden styr hur du syns

När man genomför en sökoptimering börjar man med att bestämma vilka ord det är som du vill associera med ditt företag när potentiella kunder söker på nätet. Om du till exempel driver en skobutik i Norrköping kanske du vill synas på “billiga skor Norrköping” och om du är en snickare i Södertälje så är det kanske just “snickare Södertälje” som är det bästa valet. Vilka ord som man ska välja går att ta reda på med olika verktyg på nätet. Ett av dem är Googles keyword planner. Den kan tala om för dig hur många sökningar som görs på nätet varje månad och om det är hög konkurrens på just det ordet. Huruvida man ska välja ett ord med hög konkurrens eller ett som det är mindre tryck på beror lite grann på vilken bransch man jobbar i. Låt säga att du arbetar med badrumsrenovering. Där räcker det om du får in några få kunder per månad för att din verksamhet ska gå runt och därför kan du även satsa på ord med få sökningar. Säljer du däremot skor så måste det nog till flera tusen sökningar per månad för att du ska få tillräckligt med kunder då det bara är några procent av dem som söker på något som sedan faktiskt handlar produkter eller tjänster.

Rätt rubriker och relevant text

När du väl vet vilka ord det är du vill försöka synas på vid sökningar på nätet är det dags att bygga en strategi för hur Google och andra sökmotorer ska hitta dig. Sökmotorer analyserar text på hemsidor. De kan ännu inte se att din hemsida handlar om skor bara för att du har bilder på skor utan det är viktigt att du har text som talar om att du har just en skobutik i Norrköping och kanske vilka märken du säljer. Bilderna får gärna ha filnamn som talar om vad som syns på bilden eller något som kallas för alternativ beskrivning, en textsnutt som visas om bilderna inte kan laddas i en webbläsare och som även talar om vad som syns på bilden.

I övrigt så väger rubriker tungt för sökmotorer. Om de ser att du har skrivit en sida där huvudrubriken är “Skobutik Norrköping” så förstår Google att du vill att sidan ska visas när någon söker på just detta i sökrutan i sin webbläsare. Om du dessutom skriver några hundra ord text om just din skobutik, var den ligger, vilka märken och skotyper du säljer så blir det ännu tydligare vad sidan handlar om. Just det är grunden i sökmotoroptimering, att skapa ett innehåll som sökmotorerna förstår så att din sida visas när någon söker.

Håll koll på utvecklingen

Dock så är det viktigt att veta att det inte finns några garantier. Låt säga att det finns 20 skobutiker i just Norrköping. Om alla av dem har en hemsida som har ganska bra text kan det bli konkurrens om vem som ska visas högst upp i sökresultaten. Här gäller det alltså att texterna är välskrivna, att sidan är välstrukturerad, att den laddar snabbt och att den är mobilanpassad för att Google ska tycka att just din sida är bäst.

Vilka kriterier det är som styr vilken sida som hamnar högst upp ändras konstant, så det är svårt att ge en universalformel som alltid fungerar. Här är det bra att samarbeta med en SEO-byrå som håller koll på utvecklingen och som kan ta fram olika strategier om du inte är nöjd med det resultat du får efter att ha byggt din hemsida.

På ord där det är hög konkurrens kan man behöva uppdatera hemsidan ganska ofta för att sökmotorerna ska se att det är en aktiv sida där den som driver den lägger värde vid att sidan rankar bra. En metod som kan fungera här är att skriva en blogg. Driver du en skobutik kan du kanske skriva inlägg om aktuella skotrender, nyheter i sortimentet eller om du har någon REA-kampanj på gång. Om du publicerar ny och relevant text på hemsidan några gånger per månad så kommer du säkert att se resultat.

Webbprofil skriver om allt som har med marknadsföring på nätet, teknik och IT att göra. Följ vår blogg för att hänga med i det senaste!