Visa var ditt företag är beläget – Tydlighet på hemsidan

Det finns ett klassiskt misstag som många tjänsteföretag gör på sina hemsidor. Ett misstag som kan kosta dem rejält många nya kunder. Det handlar om att man inte är tydlig nog med var företag finns. Detta gäller inte minst när kunden förväntas ta sig dit för att få den service som önskas.

När en E-butik skapar en hemsida lägger man störst fokus på produkterna som säljs och mindre fokus på att presentera var i Sverige butiken finns. Det är helt logiskt då kunderna handlar från hela Sverige. Men när det kommer till tjänsteföretag är det främst lokala kunder vilket därmed betyder att man behöver fokusera hemsidan mot en stad – eller en stadsdel.

Så kan ett servicecenter för bilar jobba

För att göra det tydligt tar vi ett exempel från en bilfirma på Östermalm som erbjuder flera olika slags bilvårdstjänster med fokus mot lackskydd, rekond och tvätt. 

Läs mer om lackskydd här: https://lackskyddöstermalm.se

Så fort en kund kommer in på hemsidan så bör man se att företaget är beläget just på Östermalm. Detta utifrån att kunderna kommer att åka till denna butik med bilen för att ta del av deras tjänster. Hade de istället skrivit att de erbjuder lackskydd i Stockholm ger det knappast mycket till hjälp för kunden. Det är få som vill åka en timme för att lämna in bilen för lackskydd och sedan åka en timme kollektiv hem medan man väntar på att de ska bli klara.

Här får man alltså skilja på storstäderna och de mindre städerna. Hade det varit Falun hade det självklart räckt med att företaget marknadsförs sig mot just Falun.

I text och i adress

Informationen kring var företaget är beläget bör både framgå i brödtexten samt i footern. Även om det inte finns något krav så är rekommenderas företag att ha företagsuppgifter, kontaktuppgifter och adress i footern. Då kan Google även lättare ”snappa upp” var företaget är beläget vilket även gör att man lättare syns om någon på Östermalm söker efter lackskydd.

Anmäl även till Google Maps

Utöver att vara tydlig på hemsidan bör man även anmäla företaget till Google Maps. Det går på ett par minuter och sker genom Google My Business. Här får man ange adress och vad företaget erbjuder för tjänster men även adress till webbsidan samt öppettider.

Genom att ange detta kan man även listas Google Maps vilket kan ge ytterligare kunder. Detta inte minst de som söker ett lokalt företag inom ett visst specifikt område. Skulle ett företag som erbjuder lackskydd och rengöring av bilar på Östermalm registrera detta skulle de med stor sannolikhet visas i karttjänsten då konkurrensen knappast är stor inom den branschen och området.

25 sep 2019

Webbprofil skriver om allt som har med marknadsföring på nätet, teknik och IT att göra. Följ vår blogg för att hänga med i det senaste!