Så kan takläggare bygga konverterande hemsidor

Kanske har du lyckats väl med utseendet på din sida. Den känns snygg och tydlig, och enkel att navigera igenom. För att konvertera besökare till kunder krävs dock mer än en estetiskt tilltalande design. Det handlar om att fånga in besökarna, och om att minska gapet från det att de landar på din hemsida, till dess att de konverterar. Men hur gör man egentligen? Här delar vi med oss av ett antal tips.

Rubrikerna betyder mycket

Det är ganska välkänt att besökare ofta skummar igenom brödtexten på hemsida. Det som däremot de flesta läser är rubrikerna. Är du en takläggare i Djursholm kan den första rubriken till exempel vara ”Din takläggare i Djursholm”, ackompanjerat av en mindre rubrik strax därunder, som förslagsvis kan vara företagets slogan. Testa olika fonter, storlekar och färger på rubrikerna. För att utvärdera vad som verkligen fungerar krävs A/B-testning. Mer om detta längre ned.Bygga hemsida för en takläggare

Håll formulären korta och enkla

Har du många besökare som klickar på en knapp i stil med ”begär offert”, men som lämnar på just den sidan? Kanske kan ditt formulär vara lite för långt och avancerat. Se till att göra det så kort som möjligt. En vanlig anledning till att många inte vill fylla i långa formulär är tidsbrist – men även integriteten kan vara en faktor. Be besökaren att enbart fylla i det viktigaste, och spara resten till senare. Det är betydligt enklare att få den information som krävs om den initiala kontakten först har tagits av den potentiella kunden. Men du kan också ge alternativet att ha ett formulär där kunden fyller i all nödvändig information för att ni ska kunna ge en offert. Adress i Djursholm, kvadratmeteryta, material och så vidare kan finnas i ett alternativt formulär. Men några korta och enkla fält underlättar för den kund som inte är säker på att den ska begära en offert vid det givna tillfället.

Referenser och omdömen

Att skylta med nöjda kunder i Djursholm och deras åsikter om er som takläggare, kan vara en effektiv metod för att öka konverteringen. Det skadar inte att berätta mer om de jobb som ni som har utfört hos de olika kunderna. Det här ger besökarna en känsla av trygghet – en känsla av att det helt enkelt känns säkert att anlita er som takläggare. Ett vanligt sätt att lägga upp det på, är att ha bilder på de olika kundernas ansikten. Detta tillsammans med ett citat om er, vad kunden heter och vilken ort de bor i (kanske Djursholm, alltså).

A/B-test

För att mäta effekterna av de förändringar du gör på hemsidan behöver du verktyg. En vanlig metod för att göra detta är så kallad A/B-testning, eller split-testing, som det också kallas. Det innebär helt enkelt att du har två olika versioner av hemsidan, och ser om några skillnader i besökarnas beteende uppstår med de olika versionerna. Det här kan göras för mindre detaljer, men också för hemsidans utseende i sin helhet. Du kan till exempel testa om det gör någon skillnad att byta ut rubriken ”Din takläggare i Djursholm” mot ”Takläggare i Djursholm med över 20 års erfarenhet”.

Här kan du se en tydlig exempel på en bra konverterande hemsida: https://www.takläggaredjursholm.se

29 jul 2019

Webbprofil skriver om allt som har med marknadsföring på nätet, teknik och IT att göra. Följ vår blogg för att hänga med i det senaste!