Så börjar du med distansundervisning

Vill du lära ut det du är bra på via nätet? Distansutbildning är en bransch som har vuxit starkt de senaste åren och den har givetvis fått ett enormt uppsving de senaste månaderna. Det är inte bara universitet, folkhögskolor och liknande som ägnar sig åt distansundervisning utan även företag och privatpersoner har insett möjligheterna som finns med att kunna erbjuda kurser oavsett var eleverna befinner sig. 

Har du planer på att starta eget företag så är det här en bransch som verkligen är värd att satsa på för att nå ut till så många som möjligt. Många har fått ställa in fysiska kurser och workshops tidigare i år. Smarta entreprenörer ställde då snabbt om så att materialet kunde tillhandahållas online istället. Det är förresten ett smart drag även framåt. Allt kan visserligen inte ersättas med distansutbildningar, men det är ett smart sätt att nå ut till fler och väcka intresse för just ditt verksamhetsområde. Och många ämnen kan man tillgängliggöra precis lika väl online som vid fysiska träffar.

Även företag kan ha stor nytta av att erbjuda distansundervisning. Med hjälp av distanskurser kan man låta personalen vidareutbilda sig utan att det behöver kosta tid och pengar i form av resor. Har ni flera olika verksamhetsorter kan det ändå räcka med att erbjuda en kurs vid ett enda tillfälle om den läggs upp som en distansutbildning. Ett annat alternativ är att göra utbildningen interaktiv så att nya anställda kan tillgodogöra sig innehållet vid valfri tidpunkt. Det ger också möjlighet att gå tillbaka och upprepa moment som man känner att man behöver repetera.

Till vem riktar sig din utbildning?

Den första fråga du behöver ställa dig innan du sätter igång är vem din utbildning riktar sig till. Du behöver tänka på lite olika sätt om det handlar om en kurs för barn eller ungdomar än om det handlar om yrkesaktiva vuxna. Hur mycket tid har den som ska gå kursen? Passar det bäst att låta allt material vara interaktivt och fritt tillgängligt vid valfri tidpunkt, eller behöver det ingå föreläsningar, diskussioner via videokonferens eller återkoppling via ett forum?

Kom ihåg att människor lär sig på olika sätt. Vissa tycker om att lyssna för att ta till sig kunskap, andra föredrar video och vissa läser helst. Andra behöver övningar för att testa och utöka sina kunskaper. Försök att erbjuda materialet i flera olika format för att passa så många som möjligt.

Välj plattform för din distansutbildning

Det finns en uppsjö av olika verktyg för distansutbildning att välja mellan. Fundera först över vilka funktioner du vill ha för att hitta en plattform som passar dina önskemål. Googla gärna på LMS, det vill säga Learning Management System för att hitta lite olika alternativ. Det finns allt från billiga plattformar för Wordpress som exempelvis Sensei och LearnDash till färdiga fristående system såsom Teachable och Moodle. Google har förstås sitt eget system Google Classroom som erbjuder vissa funktioner helt gratis. 

Ett annat alternativ är att gå med i någon större portal som Udemy eller LinkedIn Learning. Risken med vissa av dessa är att du inte tjänar lika mycket på din kurs som om du erbjuder den via din egen hemsida då de gärna kör med kampanjer för att få folk att köpa kurser billigt. Å andra sidan har du möjlighet att nå ut till en mycket större publik som annars skulle ha svårt att hitta just din kurs.

Utrusta ditt klassrum med rätt verktyg

Visst kan man komma ganska långt med bara en laptop med inbyggd webbkamera, men vill du ge både dig själv och dina elever större möjligheter så finns det mycket mer du kan göra för att din distansundervisning ska få en riktigt bra kvalitet. 

Grundläggande utrustning som du bör investera i är till exempel ordentlig belysning. En LED-spot eller ring light gör att du och ditt undervisningsmaterial syns tydligt och kostar bara några hundralappar.

Nästa punkt på listan är en bra mikrofon så att ljudinspelningar och ljud vid videosamtal blir tydligt. Du kan antingen välja en mygga som fästs vid dina kläder eller på huvudet eller en större inspelningsmikrofon som placeras i rummet. Den har fördelen att ni kan vara fler som pratar samtidigt. Se bara till att den inte placeras för långt bort och att lokalen är dämpad så att det inte uppstår ekon eller missljud.

Vill du uppgradera ännu ett steg så skaffar du en professionell kamera för att skapa dina kurser. Det finns webbkameror med bra optik, men det går även bra att välja en digital spegelreflexkamera med videofunktion. Den senare har fördelen att den kan användas även i andra sammanhang, till exempel för att ta bra marknadsföringsbilder och spela in filmer ute i fält.

Vill du lyxa till det riktigt så uppgraderar du ditt klassrum med en interaktiv whiteboard. Med den kan du dela material med dina elever direkt på storskärm som du både kan filma och som du kan använda för att dela information direkt till eleverna.

Men som sagt, är du precis i startgroparna så räcker det med en dator med kamera och mikrofon, en bra uppkoppling och en vettig plattform för att kunna lägga upp dina kurser.

Bra planering ger en bra kurs

Läs på om pedagogik och hur du lägger upp en bra distansutbildning. Många av de större plattformarna har massor med information och videor som visar hur du lägger upp en effektiv distansutbildning. 

Försök även att tänka dig in i de lärandes situation. Evighetslånga föreläsningar utan möjlighet att ställa frågor får de flesta att ge upp snabbt. Dela hellre upp materialet i kortare avsnitt som kan betas av bit för bit och varva detta med praktiska övningar, tester och möjlighet att ställa frågor både till dig som lärare och andra kursdeltagare.

Lycka till!

12 sep 2020

Webbprofil skriver om allt som har med marknadsföring på nätet, teknik och IT att göra. Följ vår blogg för att hänga med i det senaste!