Dalarna är ett ganska stort landskap. Samtidigt bor det under 300 000 människor i regionen. Att sätta upp affischer och lappar på lyktstolpar, anslagstavlor och busskurer fungerar i viss mån – men är kanske inte särskilt effektivt. Vill man nå så många som möjligt finns det betydligt mer effektiva marknadsföringsvägar, så som radio eller TV, till exempel.
Desto enklare, billigare – och kanske minst lika effektivt – är dock digital marknadsföring. Genom att satsa på sökmotorerna kan firmorna nå masar och kullor precis när de söker efter den tjänst som firman erbjuder.
Ponera att du driver en badrumsfirma i landskapet. Ett enkelt sätt att komma igång med marknadsföringen är att annonsera på sökord så som ”badrumsrenovering Dalarna”, eller ”Renovera badrum Dalarna”. Eftersom det finns ganska höga ordervärden inom den här branschen, så kan det också vara så att det är dyrt per klick. Det är nämligen så det brukar fungera i sökmotorerna – desto högre konkurrens det är om att annonsera på ett sökord, desto dyrare blir det per klick att göra just det.
Alla firmor behöver naturligtvis räkna på om det är värt det. En av de stora fördelarna med digital marknadsföring är just att det är väldigt mätbart. Du kan se hur många som har visat din annons, hur många som har klickat på din annons och dessutom få en fingervisning kring hur stor del av dina affärer som kommer just från den digitala marknadsföringen.
Det finns mycket man kan göra själv för att effektivisera marknadsföringen. Något som många lägger ned mycket tid på är att optimera hur annonserna är skrivna. Det är inte ovanligt att man gör en annons för varje större sökord man vill marknadsföra sig på, och att man då inkluderar sökordet i annonsens titel. Firmor som vill synas på ett sökord som ”renovera badrum dalarna” inleder ofta sin annons med just ”renovera badrum Dalarna”. Det är inget som är hugget i sten, men att inkludera det exakta sökordet i annonsen är något som många menar ökar din CTR (Click through rate, eller klickfrekvens på svenska).
Just eftersom det är mätbart, kan du testa olika formuleringar i annonserna, och noga övervaka hur din klickfrekvens förändras – eller inte förändras. Det skulle vara svårt att optimera annonsen och jämföra resultat om man till exempel gör radioreklam – det går helt enkelt inte att mäta lika väl, även om det finns åtgärder man kan vidta för att få mer information om annonsens prestation även där.
Det som vi talar om ovan är betalda annonser i sökmotorerna. Det är även populärt att optimera hemsidan för de organiska positionerna. Det här är et arbete som inte ger lika snabbt resultat, men som innebär riktigt kostnadseffektiv marknadsföring om det görs på rätt sätt. Du betalar här inte per klick. I teorin kan du göra bra SEO utan några kostnader, om du är väldigt kunnig, men i praktiken kommer du sannolikt att behöva betala (framför allt för offpage-SEO) om du ska ranka högt på ett tufft sökord. Ett ord som ”renovera badrum Dalarna” är dock inte det tuffaste att ranka på – och det bör finnas goda möjligheter att synas på det. Här hittar du mer information om badrumsrenovering i Dalarna: https://www.badrumsrenoveringdalarna.se/