Så kan elektriker arbeta mer med marknadsföring och konvertering

Många firmor idag har en skrelektrikeral närvaro på webben. Det här gäller såväl i sociala medier som med egna hemsidor. Många skulle argumentera för att man har mycket att vinna på att öka närvaron på webben. Andra menar dock att mindre firmor ofta kan leva gott på sitt goda rykte, och kanske inte ens har kapacitet att ta emot fler kunder. Oavsett vad man tycker – står det klart att hemsidor kan vara mer eller mindre väloptimerade för konvertering och marknadsföring.

I den här texten tittar vi på en elektriker i Halmstad och firmans hemsida samt närvaro på sociala medier. Vad är egentligen det första intrycket? Och finns det något de enkelt kan åtgärda för att förbättra konverteringen? Här antecknar vi spontana tankar.

Första intrycket

Första intrycket av denna elektriker i Halmstad är att hemsidan är enkelt byggd. Den laddar snabbt, gör säkerligen sitt jobb och ser helt okej ut. Sidan innehåller inte särskilt mycket content, vilket möjligen kan försämra Quality score i Adwords (om de annonserar där) eller den organiska rankingen i Google. Med det sagt, rankar de redan bra på sökordet ”Elektriker Halmstad”, vilket dock kan sägas vara ett sökord med liten konkurrens. Sökningarna är få, men säkerligen ger de organiska positionerna nya kunder med jämna mellanrum.

När vi tittar på sociala medier ser det ut som man har lagt ned lite tid och energi på den. Man har satt dit en omslagsbild, en profilbild och angett diverse information om dem. Nackdelen är kanske att sidan inte uppdateras särskilt ofta. Det senaste inlägget var för över en månad sedan, och då med önskningar för en högtid.

Bläddrar man ned lite ser man ett antal uppdateringar, där de informerar om arbeten de har gjort. De publicerar regelbundet bilder från dessa arbeten, och det märks att viss energi har lagts ned för att göra bilderna snygga.

Denna elektriker i Halmstad publicerar även bilder och inlägg som är relaterade till vad som händer inom elbranschen. Ett inlägg syftar till exempel att utbilda kring riskerna med el, och vad som kan hända med kroppen om man får en kraftig stöt.

Fotoalbum på Facebook

De har också ett fotoalbum på Facebook, Inspiration, där de lägger upp snyggt tagna bilder från deras arbeten. Det här finns också på deras hemsida. I menyn på hemsidan hittar man ”Kontakt”, ”Om oss” och just inspiration. Albumet tycks uppdateras ett antal gånger om dagen och innehåller över 20 foton. Alla bilder kommer från deras egna arbeten och handlar främst om belysning.

På Facebooksidan finns det ett antal recensioner. Samtliga som har kommenterat här ger firman högsta möjliga betyg. Bland annat rosas firman för väl utfört arbete, att priserna är rimliga, att servicen är god och att personalen är trevlig. Många som letar efter en elektriker hamnar ofta på Facebook, varför det av förklarliga skäl kan vara viktigt att ha goda kommentarer här. Negativa kommentarer kan helt enkelt få besökaren att lämna – och istället börja söka efter en annan elektriker i Halmstad – eller annan stad.

4 feb 2019

Webbprofil skriver om allt som har med marknadsföring på nätet, teknik och IT att göra. Följ vår blogg för att hänga med i det senaste!